El mercat, un equipament per al veïnat

Davant de la imminent reforma del mercat de l’Abaceria, a la Plataforma Gràcia cap a on Vas? considerem que és necessari obrir una reflexió i un debat col·lectius entorn del model de mercat i de comerç que volem per als nostres barris. L’Abaceria representa l’última oportunitat que tenim per revertir el model que s’ha anat imposant a la resta de mercats de la ciutat i per demostrar que podem pensar entre tots i totes una altra fórmula que doni una resposta millor a les necessitats de la majoria del veïnat i que tingui en compte la sostenibilitat ambiental i social. Creiem que el mercat no és només el lloc on anem a comprar, sinó que ha de ser també un punt de trobada que serveixi d’eix vertebrador d’un barri cohesionat. I tot això passa, necessàriament, per defensar-ne la funció pública.
 
Crítiques al model de mercat actual
El model actual de mercat municipal a Barcelona promou la instal·lació de grans superfícies dins del recinte amb l’argument que ajuden a pagar les obres i aporten clientela nova; inclou pàrquing per a clients i espais «de degustació»; expulsa paradistes amb pocs recursos per finançar la remodelació, i per tant fomenta la instal·lació de parades «de luxe». D’altra banda, es manté un sistema de distribució productes centralitzada, amb la qual cosa es perd diversitat de preus i de productes.
La PGCOV considerem que de supermercats ja n’hi ha prous fora del mercat; a més, els supermercats perjudiquen el comerç local, a banda de fomentar la precarietat laboral.
Les grans superfícies controlen el producte i la distribució en funció dels seus interessos comercials. En conseqüència, d’una banda imposen les seves condicions als proveïdors, i de l’altra, anul·len la capacitat de decisió dels consumidors sobre la seva pròpia alimentació.
Quant al pàrquing per a clients, la gent del barri no agafa el cotxe per anar al mercat, i no s’ha de fomentar que ho faci. Un pàrquing és contrari a la intenció de fer disminuir la contaminació i de dissuadir de l’ús del transport privat. D’altra banda, es fomenta que vingui gent de fora del barri, quan el principi dels mercats municipals és precisament servir l’entorn immediat.
 
Principis
La PGCOV entenem el mercat com un equipament públic, i per tant, les veïnes i els veïns hem de participar en la reforma i la gestió del mercat.
Considerem que la reforma s’ha de fer principalment amb finançament públic, de manera que no es limiti la participació en funció de la capacitat econòmica, ni calgui incloure-hi equipaments no desitjats per motius econòmics.
Un nou model de mercat hauria de diversificar la distribució, i fomentar el contacte amb petits productors i cooperatives agràries. Hauria de prioritzar els productes ecològics i de proximitat, i evitar la proliferació d’espais de degustació.
Ha de gestionar els excedents i les minves d’aliments per evitar-ne el malbaratament.
Ha de fomentar la creació de llocs de treball de qualitat, i l’economia social i solidària.
El respecte pel medi ambient ha de ser una prioritat.
 
Algunes propostes
Presentem unes quantes idees que van sorgir en el taller que vam convocar sobre aquest tema.
–El pàrquing hauria de ser exclusiu per als treballadors del mercat.
–Al soterrani s’hi podria instal·lar un centre d’emmagatzematge i distribució per al petit comerç de la zona, amb vehicles petits i no contaminants (motos i tricicles elèctrics…), cosa que milloraria el trànsit de l’entorn.
En superfície:
–Espai polivalent per a ús de col·lectius del barri (creació i «consum» d’activitats artístiques…) i gestionat per col·lectius del barri.
–Escola sobre temes relacionats amb l’alimentació.
–Hi hauria d’haver parades disponibles, que es podrien oferir a projectes que complissin uns requisits determinats (per exemple, que siguin cooperatives, que ofereixin preus justos…).
–Explorar la possibilitat de nous models de parades (parades compartides, per exemple).
–Afegir una funció social al servei de distribució a domicili (servei a gent gran, amb discapacitats…).
–Gestió dels excedents i minves, per exemple, oferint àpats econòmics a domicili, per a gent gran.
Els productes:
–Fomentar que els productes vinguin de petits productors i evitar la gran distribució; per exemple, coordinant compres entre diferents mercats, per evitar trobar els mateixos productes a totes les parades.
–Vetllar perquè hi hagi varietat de productes i preus que puguin satisfer totes les necessitats.
–Prova pilot: gravar productes que no siguin de proximitat.
–Implantar una moneda d’intercanvi que incentivi el consum al mercat i en botigues de proximitat.
Anuncis